Veel gestelde vragen

Gastouderbureau TOBi beschikt momenteel niet over een oudercommissie.

TOBi is wel op zoek naar ouders die mee willen denken over de uitvoering van het kwaliteitsbeleid (waaronder het pedagogisch beleidsplan), algemeen beleid (veiligheid en gezondheid), de openingstijden van gastouderbureau TOBi, het klachtenreglement en wijzigingen in het uurtarief van TOBi. De oudercommissie komt 1 a 2 keer per jaar bij elkaar en kan tussentijds geraadpleegd worden.

Mocht je met Gastouderbureau TOBi mee willen denken en deel uit willen maken van de oudercommissie, laat het ons dan weten via info@gastouderbureau-tobi.nl

Uitleg bureaukosten:

TOBi is een kleinschalig en zelfstandig gastouderbureau. De uitvoering van de werkzaamheden is alleen mogelijk met de inkomsten van de bureaukosten. De werkzaamheden zijn onderverdeeld in een aantal taken die door TOBi uitgevoerd worden. Denk hierbij aan de administratie, het waarborgen van de kwaliteit van de opvang en ondersteuning en begeleiding.

Waarborgen kwaliteit opvang:

  • Jaarlijks vinden huisbezoeken en verslaglegging over de voortgang van de opvang, veiligheid en hygiëne op de opvanglocatie plaats.
  • De opvang wordt jaarlijks met de ouders geëvalueerd.
  • Voorbereiding, begeleiding en aanvraag registratie in het Landelijk Register Kinderopvang voor startende gastouders.
  • Voor gastouders wordt jaarlijks de EHBO herhaling en indien van toepassing de her-certificering via een erkende EHBO organisatie (Red Levens) aangeboden.
  • Zorg dragen voor bijscholing gastouders op locatie met erkende trainer waarvan tweejaarlijks een scholing over de meldcode kindermishandeling.
  • Marloes volgt landelijke en regionale intervisies om ontwikkelingen binnen de kinderopvang en met name de gastouderopvang te volgen.
  • Gastouderbureau TOBi heeft een aanvullende aansprakelijkheidsverzekering voor de gastouder en kinderen die gebruik maken van de opvang.

Ondersteuning en begeleiding:

  • Bemiddeling en opmaak contracten voor opvang met na 6 weken na start van de opvang een persoonlijke evaluatie met ouders en gastouder.
  • Onafhankelijke bemiddeling bij miscommunicatie of verschil van mening tussen ouders en gastouders.
  • Vervangende (nood)opvang proberen te zoeken en regelen bij uitval vaste gastouder.
  • Ouders en gastouders informeren over wijzigingen en ontwikkelingen in de gastouderopvang.
  • Het geven van pedagogisch advies en begeleiding.
  • Gastouders begeleiden met de opmaak en uitvoering van het eigen pedagogisch werkplan.
  • Hulp en advies geven bij vragen over belastingen en kinderopvangtoeslag.

Administratie:

  • Het voeren van de wettelijke kassiersfunctie (financiële afhandeling van facturering en uitbetaling) voor ouders en gastouders.
  • Maandelijkse aanlevering gegevens aan de Belastingdienst voor de berekening van de kinderopvangtoeslag.

Een gastouder die opvang in eigen huis aanbiedt, mag  maximaal 5 kinderen tegelijk opvangen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar,  waarvan maximaal 2 baby`s tot 1 jaar en maximaal 4 kinderen tot 2 jaar. Wanneer er kinderen vanaf 4 jaar opgevangen worden, mag een gastouder maximaal 6 kinderen tegelijk opvangen. Eigen kinderen tot 10 jaar tellen mee in het totaal aantal kinderen dat wordt opgevangen. Deze regels zorgen voor een veilige opvang waarbij je kind de aandacht krijgt die hij/zij verdient en nodig heeft.

De gastouder is verantwoordelijk voor het opvangen van de kinderen. Huisgenoten kunnen tijdens de opvang aanwezig zijn maar mogen niet de taken van de gastouder overnemen. In geval van een noodsituatie kan de achterwacht, die bij de ouders bekend is, tijdelijk de opvang overnemen.

De gastouder en alle huisgenoten van 18 jaar en ouder hebben een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) en staan ingeschreven in het Personenregister Kinderopvang. Voor structureel bezoek tijdens de opvang is ook een VOG en inschrijving Personenregister Kinderopvang verplicht.

Sommige gastouders hebben huisdieren in/ rondom hun huis. Voorafgaand aan de kennismaking vraagt de gastouder aan ouders of er bezwaren zijn tegen de aanwezigheid van huisdieren. Regels omtrent de huisdieren worden vastgelegd in de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE).

Afhankelijk van de mogelijkheden bij de gastouders, kan een kind met speciale aandacht opgevangen worden. Neem voor meer informatie contact met TOBi op.

Eisen die aan de opvanglocatie worden gesteld:

Algemeen
• Jaarlijks wordt de Risico Inventarisatie en Evaluatie, veiligheid en hygiëne door Gastouderbureau TOBi afgenomen en wordt er gecontroleerd of afspraken worden nageleefd. Waar nodig begeleidt TOBi de gastouder hierin. De opvanglocatie is te allen tijden rookvrij en voorzien van voldoende en goed functionerende rookmelders conform de eisen uit het geldende bouwbesluit.

Speelruimte
• Speelgoed is gevarieerd en uitdagend afgestemd op de ontwikkeling van de kinderen.
• De speelruimte is pedagogisch verantwoord en veilig.
• Het speelgoed stimuleert het sociaal, cognitief, motorisch en creatief spel van het kind.

Slaapruimte
• De slaapruimte is een aparte goed geventileerde ruimte.
• De bedjes zijn bij voorkeur vaste ledikantjes. Bij gebruik van een campingbedje mag alleen het bijgeleverde matras
gebruikt worden.

Buitenspeelmogelijkheden
• Eigen tuin of buitenspeelplaats in de directe omgeving moet voldoen aan de veiligheidsnormen. Speeltoestellen worden goed onderhouden en bevinden zich op een zachte ondergrond.

Ben je niet tevreden of heb je een klacht? Neem dan gelijk contact op met de gastouder of Gastouderbureau TOBi. Samen kunnen we kijken wat we aan de situatie kunnen doen. Bekijk hiervoor ook ons klachtenreglement. TOBi is aangesloten bij de geschillencommissie. Mochten we er samen niet uitkomen dan kan de ouder een klacht indienen bij de geschillencommissie kinderopvang.

Als beide ouders een arbeidscontract hebben en/of een studie volgen dan is er recht op kinderopvangtoeslag. Voor meer informatie over de kinderopvangtoeslag verwijzen wij je graag naar de website van de belastingdienst.

Gastouderbureau TOBi werkt met de Meldcode Kindermishandeling. Wanneer de gastouder een vermoeden van kindermishandeling heeft vindt er altijd overleg met Marloes plaats, zodat er samen gekeken kan worden naar de vervolgstappen.

Staat je vraag niet tussen deze veel gestelde vragen, of wil je liever persoonlijke uitleg?

Naar contact pagina